Lastbilchauffører vil parkere sikkert bag hegn: Det er yderst attraktivt

Pressemeddelse fra Heras Danmark.

Siden 2013 har lastbiltrafikken i Danmark været stigende, og behovet for sikker parkering er efterspurgt som aldrig før. På Europas første parkeringscenter med EU-platincertificering bliver lastbilerne nu hegnet inde, og det er ifølge Danske Vognmænd rigtig gode nyheder.

Alene fra 2022 til 2023 steg det samlede transportarbejde for danske lastbiler med otte procent. Dog er andelen af sikrede parkeringsmuligheder langs Europas veje minimal. Det er der nu begyndt at blive ændret på, da Recharge City er åbnet ved E45 mellem Horsens og Hedensted. Det er Europas første parkerings- og opladningscenter med EU-platincertificering, og tiltaget bliver hilst varmt velkommen hos brancheorganisation for det danske transporterhverv, Danske Vognmænd:

– Det er et virkelig godt initiativ, som har været efterspurgt, og som må anses som meget attraktivt. Tidligere så man typisk, at det var højværdigods, der blev stjålet fra lastbilerne, men i dag kan det lige så vel være toiletpapir. Så det er essentielt, at der i højere grad kommer sikre parkeringspladser – både for at undgå tyveri men også for chaufførernes egen sikkerhed, siger Frank Davidsen, underdirektør hos DTL, Danske Vognmænd.

Ekstremt præcisionsarbejde

EU vedtog i 2022 en række nye standarder, der kategoriserer parkeringsområder efter fire sikkerhedsniveauer: Bronze, sølv, guld og platin. Recharge City er blevet tildelt en platincertificering, hvor sikkerheden er den absolut højeste. Det er Danmarks største leverandør af hegn og bomme, der har stået for indhegningen af det 270.000 kvadratmeter store område, og hegneksperterne er ikke i tvivl om, at kravene har været højere end sædvanligt.

– Kravene er yderst specifikke og skal overholdes ned til mindste detalje. Vi er vante til at arbejde på projekter, hvor der er krav til sikkerheden, men denne opgave krævede simpelthen, at alle lige ydede 10 procent ekstra. Montørerne skulle levere et ekstremt præcisionsarbejde, og vores vejledninger til kunden skulle dobbelttjekkes med sikringsguiden løbende, siger Claus L. Dalsgaard, Projekt Manager hos SER Hegn A/S

For folkene bag Recharge City har målet hele tiden været at skabe et anlæg med den højeste sikkerhedsgodkendelse, og derfor var det afgørende, at alle involverede parter kunne levere den højeste standard.

– Det er et enormt projekt, og platincertificeringen har krævet det ypperste fra vores mange samarbejdspartnere. Hele grundlaget er jo sikkerhed, så det har været afgørende, at SER Hegn A/S har kunne levere så præcist et stykke arbejde, som de har, og de har udvist en enorm faglighed igennem hele forløbet, siger Kasper Juel, Projektleder, Recharge City.

Europa følger med

Som en del af EU’s standarder er det afgjort, at der på TEN-T-netværket må være maksimalt 100 kilometer mellem certificeret parkeringsanlæg. Hos Heras Hegn mærker de, hvordan eftervirkningerne af standarderne begynder at rulle.

– Recharge City er det første af sin slags, men vi kan allerede nu mærke, at der er efterspørgsel på hegn-løsninger til lignende anlæg samt parkeringspladser rundt omkring i Europa. Der er ingen tvivl om, at man de senere år generelt har sat ekstra fokus på sikkerhed i transportbranchen, og det tager kun til. Så vi ser ind i langt flere projekter, hvor vi skal lave denne type løsninger, siger Claus L. Dalsgaard.

Ifølge DTL er udviklingen godt på vej, og man er glade for, at der er private aktører som Recharge City, der melder sig på banen med optimerede tilbud til de mange chauffører på vejene.

– Antallet af overvågede parkeringspladser er minimalt i Europa. Lovgivningen forsøger at gøre noget ved problemet, men Recharge City har løftet niveauet. Ikke alene er sikkerheden den højeste, der overhovedet findes, man har også prioriteret gode forhold, så vi er meget positiv stemte overfor det, siger Frank Davidsen.